Hrvatska, Nekategorizirano

Gong upozorava na manjkavosti novog Pravilnika o financijskom izvještavanju političkog oglašavanja

Udruga Gong upozorila je u srijedu na manjkavosti novog Pravilnika o financijskom izvještavanju političkog oglašavanja, koji se nalazi u javnoj raspravi, zbog kojih bi na sljedećim predsjedničkim izborima moglo biti izazova prilikom usporedbe podataka o tijeku novca iz različitih izvora.

“Iako je DIP uoči službenog početka kampanje objavio priopćenje u kojem troškovi oglašavanja na društvenim mrežama moraju biti iskazani, bilo da su izravni ili plaćeni putem agencije za oglašavanje – podaci u izvješćima DIP-u razlikuju se od podataka objavljenih u Facebookovoj ‘Galeriji oglasa’ i u Googleovom ‘Izvješću o transparentnosti političkog oglašavanja'”, navodi Gong u priopćenju.

Stoga će se Gong u javno savjetovanje uključiti s preporukom da u novom obrascu za financijski izvještaj troškovi za društvene mreže, koji su išli preko agencija, trebaju dosljedno biti prikazani odvojeno od ostalog paketa agencijskih usluga.

Udruga pojašnjava da se u finalnim izvještajima DIP-u za europarlamentarne izbore, primjerice, prikazuje da su Googleu oglase platili samo Mislav Kolakušić i stranka Snaga, a iz Googleovog izvješća je jasno da su se na Googleu oglašavali i HDZ, SDP i Pametno.

Isto tako, iz finalnih izvještaja DIP-u ne vidi se da su, na primjer, HDZ i SDP plaćali Facebooku, iako su prema Facebookovom izvješću o “Galeriji oglasa” među najvećim potrošačima u kampanji, iz čega se može zaključiti, ističe Gong, da su oglase plaćali i samostalno i preko agencija.

Upozoravaju i da prijedlog novog Pravilnika propisuje tek da izvješće o troškovima uključuje troškove oglašavanja izborne promidžbe na društvenim mrežama za koje se dostavlja i naziv društvene mreže i naziv/URL stranice profila te razdoblje oglašavanja.

A potrebno je, smatra GONG, da stranke DIP-u u izvještajima prikažu i trošak po svakom oglasu te razdoblje trajanja svakog pojedinog oglasa, jer zahtjev za navođenjem razdoblja oglašavanja iz prijedloga Pravilnika nije dovoljan ako se ne odnosi na pojedine oglase.

Uvidom u Facebookova tri novolansirana alata za transparentnost europskih izbora, Gong zaključuje da oni “ne pružaju dovoljno cjelovitu i lako usporedivu sliku političkih kampanja na toj društvenoj mreži” te je stoga “potrebno da novi Pravilnik pridonese otvorenosti i usporedivosti podataka”.

Velikim nedostakom smatraju i to što obrazac za izvještavanje nije priložen Pravilniku u e-savjetovanju. (Hina)