Nekategorizirano, Stajališta

Prvi rezultati Libelinog istraživanja medija: sveprisutnost seksualne objektifikacije žena

seksizam~3Da je Hrvatska i dalje izrazito patrijarhalno društvo, svjedoče možda najbolje upravo mediji. Ne samo kao odraz stvarnosti i svakodnevice, već i kao njezini sukreatori, mediji nose odgovornost za reproduciranje negativnih stereotipa o ženama i rodnim ulogama. Svojim odabirom riječi, senzacionalizmom i clickbait sadržajima često podilaze najnižim strastima koje nerijetko uključuju seksizam, seksualnu objektifikaciju i diskriminaciju žena, ali i ostalih marginaliziranih skupina. S obzirom na trenutnu političku situaciju u kojoj pratimo porast desnog ekstremizma i dovođenje u pitanje temeljnih ljudskih prava pa tako i rodne ravnopravnosti, tim Libelinih volonterki odlučio je samoinicijativno pokrenuti praćenje seksizma u domaćim medijima. Točnije, pokrenule su istraživanje svakodnevnih naslova, podnaslova i nadnaslova na nekima od najčitanijih news portala u Hrvatskoj: 24 sata, Jutarnji list, Večernji list, Dnevnik.hr i Index.hr. Istraživanje su provele volonterke Darja Galović, Irena Bohač, Nataša Vajagić, Jana Kujundžić i Ivan Tranfić.

Iako istraživanje nije provedeno u skladu sa striktno znanstvenim kriterijima, analiza medijskih sadržaja rađena je na sustavan i metodološki usklađen način. Samo u siječnju analizirano je 9.515 naslova, s pripadajućim nadnaslovima i podnaslovima, a uz detekciju seksizama bilježene su i rubrike u kojima se pojavljuju, kao i zastupljenost žena uopće. Istraživačice su seksizme svrstavale u jednu od šest kategorija: seksualna objektifikacija, rodni stereotip, kultura silovanja, mizoginija/govor mržnje, homofobija/transfobija i kategorija ‘drugo’. U nastavku vam predstavljamo rezultate istraživanja za siječanj 2017. godine.

Prednjače Index.hr i Dnevnik.hr

S čak 97 seksističkih naslova koji čine ukupno 9% svih naslova u promatranom periodu, Index.hr u siječnju odnosi titulu najseksističnijeg news portala u Hrvatskoj. Prilikom analize portala Index.hr nekoliko dana nije uključeno u analizu zbog istraživačkog propusta, no, kao što je vidljivo, čak ni to ovom portalu nije oduzelo titulu. Nakon toga slijedi Dnevnik.hr sa 144 seksistička članka, odnosno 6,7%. Treba napomenuti da čak 65 od ta 144 seksistička naslova pripada Dnevnikovom portalu Zadovoljna.hr koji je namijenjen upravo — ženama. Slijede Večernji.hr s 3.7% seksističkih članaka, 24 sata s 3.1% i Jutarnji list s najmanjim postotkom od 2.3% seksističkih članaka.

tranfi1

Čak 4.5% svih članaka na najčitanijim news portalima u Hrvatskoj sadrži seksizam u svojim naslovima, nadnaslovima i podnaslovima. Osim toga, u prosjeku, samo 18% članaka u svojim naslovima sadrži žene, što još jednom potvrđuje nedovoljnu zastupljenost žena, kako u medijima, tako i u politici i javnom životu općenito. Nastavak istraživanja u ožujku uključit će i praćenje broja muškaraca u naslovima kako bismo uspješnije mogli interpretirati rodnu (ne)ravnopravnost u medijima. Osim toga, analizirat će se i rubrike u kojima se o ženama najviše piše, budući da je ova analiza dala naznaku da je najčešće riječ o rubrikama poput showbiza, lifestyle-a i drugih vijesti iz popularne kulture.

tranfi2

Sveprisutnost seksualne objektifikacije žena

Od svih upisivanih kategorija, seksualna objektifikacija najčešći je pojavni oblik seksizma u naslovima news portala i iznosi gotovo 50% svih seksizama. Rodni stereotipi drugi su po učestalosti s 33%, a slijede mizoginija/govor mržnje s 15.2% i zatim ostale kategorije u znatno manjem postotku (ostalo – 2.1%, kultura silovanja – 1.5% i homofobija/transfobija 0.2%).

Kako bismo vam uspješnije dočarali o kakvim je tekstovima riječ, donosimo naslove koji su se posebno istaknuli u osnovne četiri kategorije:

Cjelokupnu analizu pogledajte ovdje