EHO, Nekategorizirano

Zašto Romi ne uspijevaju kvalitetno pristupiti obrazovanju

Novo istraživanje o obrazovanju Roma ističe segregaciju romskih naselja, diskriminaciju romske djece, materijalnu deprivaciju i još niz drugih problema kao razloge zašto romska nacionalna manjina ne uspijeva kvalitetno pristupiti obrazovanju. Kako bismo dobili bolji uvid u problematiku i način kako ju početi rješavati, razgovarali smo s Dunjom Potočnik, suatoricom ovog istraživanja i sociologinjom s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu.

Fran Radonić Mayr, H-alter

Istraživanje je pokazalo da Romi u dobi od 3-6 godina čak u 76,6 posto slučajeva ne pohađaju vrtić ni predškolu (Graf 1), a na upit zašto je predškolsko obrazovanje važno za Rome, Potočnik odgovara: “U obrazovnim znanostima postoji nešto što se zove rani razvoj djeteta koji uključuje nekoliko komponenta. Ono što je vrlo važno za romsku djecu, a čemu nisu izložena je socijalizacijski učinak, odnosno razvoj vještina koje bi im pomogle da se kasnije lakše priključe osnovnoškolskom obrazovanju. To se prvenstveno odnosi na razvijanja bliskih odnosa s vršnjačkim skupinama, a zatim na usvajanje i razvoj grafomotoričkih vještina koje uključuju pisanje, crtanje, slaganje kockica i slično, sve ono čemu su djeca u predškolskom obrazovanju izložena. U Hrvatskoj je pravilo da djeca moraju obavezno pohađati predškolski odgoj godinu dana prije osnovne škole, ali u trajanju od 250 do 550 sati, što je vrlo malo jer se u tom opsegu ne uspiju nadoknaditi svi oni veliki propusti koji su se dogodili tijekom prvih godina. Djeca ne uspiju usvojiti navike poput higijenskih ili rješavanja školskih obaveza te ne usvoje dobro hrvatski jezik. Iz tih razloga u predškolsko obrazovanje treba krenuti barem od treće godine.”

Cjelokupan tekst dostupan je OVDJE.

Tekst je objavljen u sklopu projekta “Ranjive na vidjelo” sufinanciranog sredstvima Europskog socijalnog fonda.

Projekt “Ranjive na vidjelo” ugovoren je za sufinanciranje temeljem prve Odluke o financiranju od 31. srpnja za poziv „Mediji zajednice – potpora socijalnom uključivanju putem medija”, faza I.

Nositelj projekta je Udruga za nezavisnu medijsku kulturu, a partner je Centar za mirovne studije.