EHO, Nekategorizirano

STEM pristup u odgoju djece

Istraživanja pokazuju da mala djeca imaju mnogobrojne koristi od učenja STEM predmeta koji uključuju znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku čak i prije polaska u školu jer te discipline imaju temeljnu ulogu u postavljanju temelja za buduće učenje. Prema studijama, učitelji i roditelji žele potaknuti i usmjeriti djecu u STEM područja, ali smatraju da nemaju dovoljno vještina i znanja o tim područjima te strategije kako znanje prenijeti na svoju djecu. STEM pristup postao je široko poznat pojam početkom 2000-ih, nakon što su današnji roditelji već završili školovanje. Pedagozi i ostali stručnjaci slažu se da je iskustvo rane pismenosti važno za kognitivni i jezični razvoj djece, a ta istraživanja rezultirala su obiljem informacija o tome kako ih roditelji mogu potaknuti kod djece čitajući knjige, pjevajući pjesme, igrajući se riječima i slično. Osim vještina ranog opismenjavanja, trebali bismo promicati i rane vještine STEM-a jer je rano djetinjstvo polazište za STEM učenje s obzirom da su mala djeca znatiželjna i žele istraživati svoje okruženje.

Kada se mala djeca uključe u projekte u kojima se provode istraživanja značajnih objekata i događaja oko sebe, vjerojatno je da će njihovi intelektualni kapaciteti biti isprovocirani i željno zaposleni. Tijekom ovog razdoblja, dječji umovi su potpuno angažirani dok sami otkrivaju kako stvari funkcioniraju, od čega se sastoje te što ljudi oko njih čine kako bi doprinijeli njihovoj dobrobiti. Također, korisnost i važnost sposobnosti čitanja, pisanja, mjerenja i brojanja postaju djeci sama po sebi jasna tijekom rada na nekom projektu.

Djeca razvijaju STEM navike u razredu, ali većinu vremena provode izvan škole. Roditelji i drugi odrasli mogu pomoći da inspiriraju, podrže i nastave učenje svoje djece putem STEM strategija. U nastavku donosimo načine kako razvijati STEM vještine od najranije dobi:

1.Potaknite djecu da primijete stvari

Uočite stvari u svom okruženju, poput promjene godišnjih doba, novih pupoljaka na biljkama ili načina na koji se stvari kreću po vjetru. Djeca su često pažljivija od odraslih, osobito kada smo zauzeti razmišljanjem o poslu i svakodnevnim obavezama. Podijelite svoja zapažanja s djecom i koristite jezik povezan s opažanjem i promatranjem. Promatranje je najtemeljitiji znanstveni proces. Formiramo hipoteze i prikupljamo podatke putem opažanja. Vježbanjem djeca mogu preći s uočavanja općih značajki na detaljnije ili znanstvene značajke.

2. Potaknite djecu da opišu stvari koje vide i rade

Zamolite djecu da opišu atribute ili značajke stvari koje vide i rade. Kada vaše dijete ugleda bubamaru ili neku drugu životinju, zamolite ih da je opišu – koje je boje, oblika i veličine? Slično, kada vaše dijete nešto gradi, zamolite ga da opiše što radi (ili je učinilo). Možete mu pomoći tako da ponovite ono što dijete opiše i proširite njihove riječi, povećavajući rječnik i samopouzdanje u korištenju STEM jezika. Pokušajte u rječnik uvesti riječi poput ”predviđanje, eksperimentiranje, mjerenje”.

3. Postavljajte pitanja ŠTO umjesto ZAŠTO

Postavljajte pitanja koja se fokusiraju na ono što vaše dijete može vidjeti ili učiniti, a ne zašto. To će mu omogućiti da pouzdano odgovori na pitanja i doživi uspjeh. Na pitanje ”što se događa s mjehurićima?” puno je lakše odgovoriti nego na pitanje ”zašto se mjehurići drže zajedno?” te ujedno i potiče daljnju raspravu između vas i djeteta. Dijete ne želimo zatvoriti pitanjima na koja često ne znaju i ne mogu odgovoriti, već je cilj produženje razgovora i učenja. Kasnije možete istraživati odgovore na to zašto se mjehurići lijepe ili bilo koje ”zašto” pitanje, ali prvo postavite pitanja na koja djeca mogu odgovoriti.

4. Potaknite djecu da razmišljaju o prostoru oko sebe

Potaknite djecu na razmišljanje o tome gdje se nalaze u prostoru. Ako gledaju kartu zoološkog vrta, pitajte ih gdje se nalaze u odnosu na neke životinje. Kada se vozite na neko mjesto koje je djeci dobro poznato i često tamo idete, zamolite ih da vam daju uputu kako doći do tamo. Zamolite ih da zapamte znamenitosti kada se vozite na poznato mjesto. Istraživanja pokazuju jasne veze između prostornih vještina i STEM vještina.

5. Razgovarajte s djetetom o STEM temama

Kada dijete baci loptu u zrak, razgovarajte o gravitaciji. Kada narežete pitu ili tortu, razgovarajte o postocima, uključite matematiku. Pri kuhanju možete razgovarati o mjerenju, vrenju i isparavanju. Igračke i vozila djeci pružaju priliku da nauče o remenima, polugama i motorima. Teme prilagodite dobi djeteta i onome što već zna o određenom području.

6. Potaknite znatiželju i ispitivanje

Potaknite znatiželju o stvarima koje vidite i pokažite vlastiti interes za učenje. Vaš entuzijazam može biti najveći motivator za djetetov interes o STEM-u. Kada vaše dijete postavi pitanje, umjesto da dajete odgovor ili rješenje, potaknite ga da istraži informacije i osmisli nekoliko mogućih rješenja problema. Postavljajte djetetu pitanja te koristite otvorenja pitanja (bez točnog ili pogrešnog odgovora), na primjer: ”Zašto ti se toliko sviđa ta igračka? Misliš li da se dizajn može poboljšati? Što bi ti učinio da poboljšaš dizajn?”. Pomoću pitanja potaknite daljnje razgovore.

7. Potaknite dijete da razmišlja kao inženjer

Pomozite djeci da shvate da obično postoji mnogo rješenja problema. Mogu biti kreativni i surađivati s drugima kada traže rješenja. Mogu stvoriti modele svojih rješenja, isprobati ih, a zatim poboljšati te modele. Poput inženjera, vaše dijete može identificirati probleme, pokušati pronaći rješenje, isprobati rješenje kako bi vidjeli funkcionira li i poboljšati ga.

8. Koristite TV, računala i drugu tehnologiju kao podršku

S djetetom možete gledati znanstvene i tehnološke TV i video zapise te nakon toga zajedno razgovarati o programu. Postoje stranice koje sadrže kreativne aktivnosti, zanimljive video zapise, interaktivne igre koje djeci pomažu u razvijanju STEM vještina.

9. Neka vaš dom bude mjesto prihvatljivo za STEM

Neka vaš dom odražava interese vaše djece. Ako vaše dijete voli sastavljati stvari, potaknite ga na to. Igra s kockama povezana je s kasnijom kompetencijom u matematici i vještinama rješavanja problema. Ako imate ljubitelja prirode, postavite djetetu neke mogućnosti učenja na otvorenom, za istraživanje. Prihvatite ideje koje vaše dijete želi testirati (u razumnom roku). Pronađite mjesto za eksperimentiranje i izgradnju modela. Osigurajte razne alate kojima djeca mogu sigurno pristupiti. To ne mora biti skupo, a materijali mogu uključivati stvari poput papirnatih čaša, štapića, ljepila i slično.

10. Pretražite rekreativne izlete povezane sa STEM-om

Posjetite robotička natjecanja ili sajmove i potaknite dijete da postavlja pitanja i sudjeluje. Pretražite programe na kojima će vaše dijete naučiti nešto, a nisu povezani samo sa obrazovnim programom u školi.

11. Promičite suradnju i timski rad

Okupite prijatelje svoje djece i pozovite ih da zajedno radite na nekom STEM izazovu. Možete predložiti djeci da osnuju svoj klub u kojem će raditi eksperimente i istraživati. Prije nego što započnete, odredite neka ponašanja i pravila kojih će se djeca pridržavati. Na temelju tih vrijednosti pomozite im razviti smjernice ponašanja kojih će se pridržavati. Usmjerite djecu u zajedničko istraživanje i eksperimentiranje te ih nježno podsjetiti na njihove smjernice kada je to potrebno. Također, društvene igre su izvrsna pomoć djeci u razumijevanju međusobne interakcije.

Smatra se da STEM obrazovanje i aktivnosti imaju ključnu ulogu u stjecanju jezičnih vještina. Na primjer, kada djeca čitaju knjige o znanosti, to može potaknuti nova područja rasprave o STEM-u. Ono što su pročitali moglo bi ih potaknuti da planiraju i provedu svoje istraživanje kako bi provjerili hipotezu, što je ključni aspekt znanstvenog istraživanja. Djeca se zatim potiču da međusobno razgovaraju o svojim pretpostavkama i rezultatima, čime se razvija i temeljna pismenost i vještine razumijevanja. STEM obrazovanje omogućuje djeci da razviju svoju komunikaciju i vještine rješavanja problema, posebno kada ih se aktivno potiče da govore i pišu o svojim idejama i zapažanjima. Ova vrsta obrazovnog okruženja omogućuje maloj djeci razvoj pojmova istraživačkim putem.

Djeca razvijaju pravilno razumijevanje svijeta oko sebe uz pravilno vodstvo odraslih. Za razliku od materijala za opismenjavanje, roditeljima je još uvijek na raspolaganju vrlo malo resursa o tome kako razvijati rane STEM vještine kod djece. U svakodnevnom životu postoji mnogo mogućnosti za roditelje da razviju te vještine, ali moraju ih biti svjesni. Nije potrebno kupovanje skupih igračaka, znanstvenih setova ili radnih bilježnica da bi ih djeca upotrebljavala. STEM pokusi i igre ne moraju biti prezahtjevni, dovoljno je malo mašte i strpljenja. Za zanimljive pokuse i igre za djecu koje se mogu isprobati kod kuće mogu se upotrijebiti i obični svakodnevni predmeti poput pijeska, posuđa, čaša, različitih figurica, predmeta iz prirode ili slično. Djeca su po prirodi istraživači i znanstvenici te okolinu otkrivaju uz pomoć osjetila, grade svoje svjetove uz pomoć materijala i ne nedostaje im kreativnosti u svemu što rade. Uloga roditelja je da ih potaknu i usmjere kako bi dodatno razvijali svoje sposobnosti.

Istraživanja pokazuju da djecu treba upoznati sa STEM predmetima prije vrtića, a zatim bi učitelji trebali odvojiti vrijeme za uključivanje učenika u kvalitetno STEM učenje barem do trećeg razreda osnovne škole. Tijekom tog vremena nastavnik uspostavlja i promiče znanstvene i matematičke načine razmišljanja, kao i prilike za detaljno čitanje, pisanje i raspravu o tim temama. Podučavanje STEM-a u ranim godinama omogućuje stvaranje vitalnih veza između svakodnevnog života i STEM disciplina. Također postavlja temelje za budući akademski uspjeh jer se naučene vještine mogu prenijeti i na druga područja. Studije naglašavaju pozitivnu ulogu ranih iskustava koja jačaju samoregulaciju, inicijativu i ono što se naziva sinkronom interakcijom u kojoj je dijete interaktivno s drugima, a ne samo pasivni primatelj izoliranih dijelova informacija. Na temelju toga, intelektualni, a ne samo akademski usmjeren pristup najvjerojatnije će donijeti poželjnu spremnost za školu, kao i dugoročne koristi povezane s ciljevima STEM obrazovanja.

LITERATURA

5 ways to help develop STEM skills from a young age (todaysparent.com)

Why STEM Education Is Essential for Younger Kids – Learning Liftoff

https://www.kajeet.net/resource/engaging-parents-to-encourage-stem-for-young-learners/

https://www.robotlab.com/blog/9-ways-parents-can-support-stem-habits

 

……………………………………………………………………………………………..

Članak preuzet sa stranice ESF projekta “Popularizacijom STEM-a do očuvanja javnog zdravlja“.
Projekt je ugovoren za sufinanciranje iz Europskog socijalnog fonda u iznosu od 2.110.188,00 kuna u okviru Poziva za dodjelu bespovratnih sredstava „Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za popularizaciju STEM-a“ .
Nositelj: Hrvatska udruga za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa
Partner: Stomatološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu