Nekategorizirano

UNICEF predstavio ‘Analizu stanja dječje participacije u Hrvatskoj’

Na fotografiji Valentina Otmačić. foto HINA /Zvonimir KUHTIĆ/
Na fotografiji Valentina Otmačić. foto HINA /Zvonimir KUHTIĆ/

Ured UNICEF-a u Hrvatskoj predstavio je studiju “Poštujmo, uključimo uvažimo: Analiza stanja dječje participacije u Hrvatskoj”, koja bi mogla poslužiti kao osnova za razmjenu ideja, razvoj modela i oblikovanje preporuka za uključivanje djece u stvaranje sadašnjosti i budućnosti, rečeno je u petak na predstavljanju, prenosi Hina.

Prvom sveobuhvatnom analizom participacije djece u Hrvatskoj na uzorku od 23 zakona, 40 znanstvenih istraživanja, 47 studijskih programa i 8 primjera prakse dječje participacije, studija donosi širok pregled načina na koji se nastoji uvažiti mišljenje djece, osobito ranjivih skupina. Istraživanje je trajalo oko godinu i pol dana, a pokazalo je kako je participacija zakonski dobro normirana, ali nedovoljno prisutna u praksi.

Pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić ističe da participacija počiva na međusobnom odnosu punom povjerenja u kojem je ključno slušati s razumijevanjem, savjesno i ozbiljno, dozvoliti iskazivanje mišljenja, dati na važnosti i vidjeti koliko se iskazanih mišljenja može i treba uvažiti, jednako kao i u razgovoru s odraslima.

“Kao institucija, dugi niz godina pravobranitelji za djecu pokušavaju živjeti participaciju. Primjer je ‘Mreža mladih savjetnika’, djeca i mladi u dobi od 12 do 18 godina, koji sudjeluju aktivno u europskim projektima, istraživanjima, u radu pravobranitelja. To su moji mladi savjetnici kojima se obraćam za savjet i mišljenje kad hoću govoriti za djecu i o djeci. Trenutno radimo na istraživanju ‘Kakav program djeca žele gledati”, kazala je Milas Klarić.

Najbolji primjer participacije djece je sustav obrazovanja, dodala je Milas Klarić navodeći da se tu djeca mogu izjasniti kakav program žele, kako da im izgleda škola ili dvorište, kakve aktivnosti i sl. Skandinavske zemlje navela je kao primjer visoke razine primjene participacije, gdje se ozbiljnije shvaća što djeca žele i iskazuju.

“Zagovaramo uvođenje građanskog odgoja u obrazovni sustav kako bi djeca mogla učiti o građanskim i ljudskim pravima, pravima djece. Potrebno je imati svijest da imaš neko pravo, kako bi ga mogao zatražiti ili izraziti”, istaknula je.

Predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku Valentina Otmačić je ustvrdila da odrasli ne mogu znati kako je odrastati danas, već to mogu znati samo djeca, a ta perspektiva je važna u svim odlukama koje se tiču djece. Napomenula je kako analiza pokazuje da se hrvatski stručnjaci ne obrazuju dovoljno o participaciji djece, slabost akademskih programa i sl.

“Važno je i pratiti poštivanje zakona”, rekla je i dodala kako su hrvatske zakonske odredbe o participaciji prilično dobre, no slabost je u provedbi i praćenju provedbe.

“Analiza stanja je pripremana kako bi se moglo adekvatno nastaviti raditi na tome da participacija postane norma”, naglasila je.