Aktivizam, Nekategorizirano

Organ Vida: Izložba švedske umjetnice Arvida Byström “Samo birane trešnje”

foto HINA/ Organ Vida/ ds
foto HINA/ Organ Vida/ ds

Na izložbi “Samo birane trešnje”, koja se kao dio Međunarodnog festivala fotografije Organ Vida otvara u petak u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar, mlada švedska umjetnica Arvida Byström predstavlja radove kojima uz pomoć popularnih društvenih mreža propituje suvremeni ženski identitet.

“Umjetnica se izmješta iz konteksta društvenih mreža u fizički prostor galerije gdje iz novog kuta sagledava svoje trajne preokupacije, subverzivnost ženstvenosti, kritiku normi nametnutih ženskom tijelu, tjelesnost kao takvu i njezinu cenzuru na društvenim mrežama”, najavljeno je s festivala.

Byström je, prvotno inspirirana Tumblrom, počela objavljivati slike na svom profilu i priključila se zajednici umjetnica koje propituju ženstvenost i rodne standarde, koristeći ‘djevojačku” estetiku.

Kako bi sudjelovala u redefiniranju normi prihvatljive i poželjne ženske vizualne reprezentacije počela je raditi selfije, baviti se kulturnom reprezentacijom tema vezanih uz menstruaciju i dlakavost ženskog tijela.

Njezin projekt “There Will Be Blood” objavljen je u Viceu 2012. godine, a nedavno se pojavila u Adidasovoj reklami koja tematizira negativan stav prema ženskoj dlakavosti u modnoj industriji.

“Byström se u svojim radovima oslanja na tipične djevojačke motive i estetiku, no usporedno s cvijećem, zečićima te breskvama i trešnjama odjevenima u minijaturno donje rublje, ona pokazuje i dlake i tjelesne tekućine, izigravajući tako ustaljene konvencije prikazivanja ženstvenosti te propitujući što točno sliku čini seksualiziranom, uvredljivom ili pak prihvatljivom”, napominje se u najavi.

“Središnji motiv trešanja u kontekstu izložbe funkcionira kao ključna poveznica između artificijelnog, virtualnog i uvjetno rečeno prirodnog i fizičkog. S jedne strane simbolizira ženskost kao konstrukt, ženstveno kao fetiš, dok s druge aludira na pitanje selekcije u digitalnom dobu: odabira najboljeg za sebe i prezentacije najbolje sebe. Izložba u tom smislu svjedoči o tipu subjektiviziranog otpora, ali i o mogućnosti upravljanja reprezentacijom uopće”, dodaje se.

Dvadesetsedmogodišnja umjetnica djeluje na relaciji Los Angeles-London-Stockholm, a osobito je popularna na Instagramu, gdje je privukla pažnju svojim izgledom i prikupila na tisuće pratitelja, a koji joj je jedna od platformi za umjetnički rad – istraživanje vlastitog identiteta kao queer žene i propitivanje seksualiziranih ženska tijela.

U svom radu nastavlja tradiciju feminističkih umjetnica poput Lynn Hershman i Cindy Sherman – koristeći autoportete pitanja identiteta i seksualnosti sagledava u širem kontekstu, ukazuje na postojeća ograničenja i istražuje mogućnosti preklapanja različitih medija utemeljenih u vizualnom.

Njezini su selfiji nastali u upadljivo ‘intimno’ insceniranim privatnim prostorima, čime skreće pozornost na poroznost granice privatnog i javnog te problematizira pitanje ženskog umjetničkog autorstva u suvremenosti.

Kao članica ženskog kolektiva “The Ardorous”, neke od svojih fotografija objavila je u knjizi “Babe” (2015.) te sudjelovala u izložbi “Girls At Night On The Internet”.

S umjetnicom Molly Sodom uredila je knjigu “Pics or It Didn’t Happen: Images Banned From Instagram” (2017.) koja donosi slike ženskih tijela koje je Instagram uklonio. Nedavno je sudjelovala u skupnoj izložbi “Virtual Normality – Woman Net Artist 2.0.” u Muzeju likovnih umjetnosti u Leipzigu.

Izložba “Samo birane trešnje”, kojoj su kustosice Lea Vene i Barbara Gregov, može se razgledati u Galeriji Kranjčar do kraja festivala, 30. rujna.