Aktualno, Nekategorizirano

Besplatno ljetno kino na Trešnjevačkoj tržnici počinje domaćim filmom, slijedi kultni feministički film

Petu godinu za redom Trešnjevačka tržnica postat će besplatno ljetno kino, prvi film prikazan u petak, 10. srpnja, bit će kratki dokumentarni film “Mjesto odakle vam pišem pisma” redateljice Nikoline Bogdanović, a drugi kultni feministički film “Wanda” iz 1970. u režiji Barbare Loden.

Odabrani filmovi nastavljaju se na dosadašnje tematske preokupacije programa – pitanja ženskoga filmskog nasljeđa i međugeneracijske solidarnosti, priopćio je u utorak kustoski kolektiv [BLOK].

Projekcija će početi u petak, 10. spnja, u 21 sati, filmom “Mjesto odakle vam pišem pisma” u čijem je fokusu, kako je navedeno, priča o preseljenju članice redateljičine obitelji u inozemstvo 50-ih godina prošloga stoljeća, ispričana kroz fotografije i opise koji nastoje dokumentirati, ali ustvari idealiziraju, njezin nov život na Zapadu.

Uslijedit će film “Wanda”, nastao prema scenariju i u režiji Barbare Loden. Snimljen je 1970. u jeku Novoga Hollywooda, filmske struje koja je zacrtala smjer američkom autorskom filmu, a koju je obilježio dramaturški odmak od dominantnoga klasičnog narativnog stila te fokus na likovima koji se ne uklapaju ili se teže izdvojiti iz svoje sredine.

Kako je istaknuto, priča prati naslovnu junakinju Wandu, nesretnu ženu iz radničke klase koja pod pritiskom društvenih očekivanja i uslijed nemogućnosti da izvršava svakodnevne obveze, napušta supruga i svoje dvoje djece. Ekonomski zavisna od supruga i nekvalificirana za bilo koji posao, Wanda nema izbora – odlazi iz ruralne Pennsylvanije i prepušta se besciljnom lutanju. Igrom slučaja, na putu upoznaje sitnog kriminalca Dennisa koji je upliće u beznadan pokušaj pljačke banke.

Žanrovski, “Wanda” je film ceste, stilski blizak filmu istine. Snimljen je dokumentaristički, kamerom iz ruke, a većina je scena i dijaloga improvizirana. Premda je na filmskom festivalu u Veneciji nagrađen nagradom međunarodne kritike, film je godinama bio kritički zanemaren, podjednako u pregledima najboljih ostvarenja razdoblja te u pregledima feminističkog filma koji je zamah dobio također sedamdesetih godina. Osim što je film nastao prema istinitoj priči, Loden je vlastito radničko porijeklo i iskustvo navodila kao osnovu identifikacije s likom Wande.

Filmove je odabrala Barbara Gregov. Kino na Trešnjevačkom placu dio je programa “Umjetnici za kvart”, a financijski su ga poduprli Hrvatski audiovizualni centar (HAVC), Ministarstvo kulture i Gradski ured za kulturu. Godišnji program BAZE podržava Zaklada “Kultura nova”.

[BLOK] je kustoski kolektiv koji djeluje na sjecištu umjetnosti, urbanog istraživanja i političkog aktivizma. Njihovi projekti zamišljeni su i realizirani kao platforme za udruženi rad umjetnika, kustosa, istraživača, političkih aktivista i svih zainteresiranih za politiku prostora, proizvodnju zajedničkog, demokratizaciju kulture te za refleksiju umjetničkih praksi iz perspektive njihovih društvenih i proizvodnih uvjeta.

Djelujući kontinuirano od 2001. [BLOK] je koncipirao i producirao projekte u javnom prostoru, predavanja, izložbe, dugoročne istraživačke projekte, publikacije, kao i sudjelovao u javnoj raspravi oko neoliberalne transformacije javnog prostora i institucija te u borbi za njihovu demokratizaciju. Od 2016. kolektiv vodi “BAZU” – prostor za produkciju suvremene umjetnosti, edukaciju i aktivizam. (Hina)